Klassrum med himlen som tak

Kunskapsöversikten bygger på en genomgång av resultat och slutsatser från vetenskapliga och systematiska översikter där författarna sammanställt forskning som belyser hur skolprestationer främst bland elever i grundskoleålder påverkas av utomhusundervisning, av regelbunden fysisk aktivitet och/eller naturkontakt.
2018-06-18 14:26:47
Tankesmedjan - Utemiljöns plats i lärarutbildningen
HÖGSKOLAN KRISTIANSTAD DEN 30 - 31 MAJ 2013

Att jobba utomhus börjar slå rot i skola och förskola - precis som inom museipedagogiken,
naturvägledningen och föreningslivet. Man vill levandegöra naturoch
kulturarvet och främja en mer rörelseintensiv miljö för lärandet.
2013-02-20 15:54:24
Utomhusbaserat lärande

Denna argumentationsfolder vilar på vetenskaplig kunskap om naturens läkande kraft, hälsoprevention, förbättrad minnesförmåga och stressreduktion, fysisk och psykisk hälsa då kroppen sätter tanken i rörelse, minskar konflikterna och förbättrar motoriken. Ett lärande för hållbar utveckling i praktiken då vi aktiverar många sinnen och inte minst en "grön losec" i våra kroppar utan någon ökad kostnad. (Anders Szczepanski)
Argument baserat på faktaNaturen är en resurs för bättre folkhälsa och bör nyttjas mer effektivt än idag. Denna broschyr beskriver varför.
I Norden, liksom hos världens i-länder i övrigt, drabbas stora delar av befolkningen av både fysisk och psykisk ohälsa pga. sina levnadsvanor. Det är samhällets ansvar att försöka åtgärda de faktorer som skapar en sådan onödig sjukdomsbörda. Att ta till vara naturens hälsobringande effekter är både kostnadseffektivt och en viktig strategi för att motverka hälsans ojämlika fördelning hos befolkningen. Att arbeta över yrkeskategorier och landsgränser för ökad användning av naturen både för folkhälsan och miljöns skull är ett sätt - en pusselbit.
2012-06-01 07:46:01
Inspiration för framtiden
en inspirationsskrift från Ute är inne 2011

Niohundra nyfikna lärare, rektorer, skolchefer, fritidslärare, tjänstemän, stadsplanerare och arkitekter från hela Norden kom till Malmö och konferensen Ute är inne den 29-30 september 2011. Som gemensam nämnare fanns intresset för att använda stadens utomhusmiljöer för pedagogiskt arbete, och på Ute är inne flödade möjligheterna i hundratalet workshops. Med vägledning av engagerade workshopledare och föreläsare fördjupades insikterna om platsens betydelse för lärandet, och hur utemiljön kan anpassas för att skapa bättre förutsättningar för ett lustfyllt och hållbart lärande. Konferensen lyfte väl fram den nordiska kulturen, och en tradition att vistas, värna och undervisa i naturen, i det nordiska landskapet.Inspirationsskriften från Ute är inne 2011 bygger på de föreläsningar och de workshopar som genomfördes. Förhoppningsvis bjuder den på godbitar, får dig att vilja veta mer, kanske får den dig att tänka i nya banor när det gäller utomhuspedagogiken.
2012-05-27 23:54:18
Länkar till artiklarna om utomhuspedagogik i Svenska Dagbladet 21-24 nov 2011
Mia Sjöström
2012-05-27 23:45:01
Klasserommet utenfor
Arne.N.Jordet
Handlar om ämneslärande och bildning av hela människan i ett utvidgat lärorum. Boken är väl värd att läsa för alla utomhuspedagoger.
I denne boka viser Arne N. Jordet hvordan skolens fysiske og sosiale omgivelser kan brukes som ressurs i opplæringen. Med bakgrunn i kunnskapsteori, dannelsesteori,læringsteori og læreplanteori argumenterer han for betydningen av å skape et utvidet læringsrom i opplæringen ved å etablere et samspill mellom læringsaktiviteter i og utenfor klasserommet. Bare da vil det være mulig å få den variasjon
2012-05-27 23:05:40
Klassrummet utanför
om ämneslärande och bildning av hela människan i ett utvidgat lärorum.
Arne.N.Jordet

Handlar om ämneslärande och bildning av hela människan i ett utvidgat lärorum. Boken är väl värd att läsa för alla utomhuspedagoger.
I denne boka viser Arne N. Jordet hvordan skolens fysiske og sosiale omgivelser kan brukes som ressurs i opplæringen. Med bakgrunn i kunnskapsteori, dannelsesteori,læringsteori og læreplanteori argumenterer han for betydningen av å skape et utvidet læringsrom i opplæringen ved å etablere et samspill mellom læringsaktiviteter i og utenfor klasserommet. Bare da vil det være mulig å få den variasjon
2012-05-27 22:57:48